Corporal Feast

fronleichnam1 Those who don’t participate in this “Solemnity of the Body and Blood of Christ” a.k.a. Corpus Christi, the highest version of this quasi vampiric-cannibalic eucharist ritual (a feast which also costs lots of birch trees to decorate the streets for the carnival procession) can either enjoy the holiday today or be annoyed by living in the wrong state or country…

According to old (but of course still valid and confirmed) Roman-Catholic church doctrine, this thin piece of cracker and the wine really turn into the body and blood of the human third of their god (which they call transubstantiation) instead of referring to them only symbolically. More exactly, it’s the “substance” that changes – everything one can see, measure, feel, and taste remains the same; well, these apologists always have some excuses ready.

Jesus’ call for this strange ritual reads somewhat like this (Joh 6):

51 I am the living bread which came down from heaven: if any man eat of this bread, he shall live for ever: and the bread that I will give is my flesh, which I will give for the life of the world. […] 55 For my flesh is meat indeed, and my blood is drink indeed. 56 He that eateth my flesh, and drinketh my blood, dwelleth in me, and I in him. 57 As the living Father hath sent me, and I live by the Father: so he that eateth me, even he shall live by me.

Leaving, of course, the question of how literally he may have meant that, how correct the tradition is, how much following centuries have read into it – since this, too, is a field in which church leaders have been showing much fantasy throughout history – and why this obvious absurdity of transubstantiation was invented in the first place.

And I’m wondering who actually believes it – that is, I’m asking the (Catholic) Christians among my readers: do you believe in this actual substantial change?

7 Comments

  1. M

    Ich lebe einfach im falschen Bundesland, aber ich schwöre hoch und heilig, wenn in Niedersachsen ein Feiertag eingeführt werden sollte, könnte ich mir vorstellen – zumindestens wenn ich direkt danach gefragt werde – dass ich dieses Ding mit der subversiven Wandlung absolut bejahheite.

    Also liebe Kirche – Feiertag gegen Glauben. Ein fairer Tausch

    • c

      Glaube oder vorgetäuschter Glaube? “Echter” Glaube quasi auf Befehl stelle ich mir schwer vor… :)

  2. Z

    Nein! mehr kann ich dazu eigentlich nicht sagen.

  3. J

    Kurz und bündig: Nein.
    Manche Dinge werden einfach weder wahrer noch glaubhafter, wenn man sie zwei Jahrzehnte lang eingehämmert bekommt; ich muss mich nur einfach hüten, an solchen Feiertagen meiner Fundi-Oma in die Quere zu kommen.

  4. c

    Danke für eure Antworten.

    Ich kann meine Oma nun leider nicht mehr fragen – sie war an sich ziemlich gläubig, doch ob sie alles akzeptiert hat…? Wahrscheinlich hätte es für sie ohne großes Nachdenken “einfach dazugehört”.

  5. R

    Ich bin evangelisch und somit hier im katholischen Süden schon Exot bzw. Ketzer bzw. sowas wie aussätzig. Ich finde am schlimmsten, dass die gleichen Oblaten in der kath. Kirche “tatsächlich” der Leib Christi sind und in der evang. nicht. Sagt die kath. Kirche.

    Ich glaube, dass Jesus gemeint hat, dass wir ihm sozusagen “mit Haut und Haaren” nachfolgen sollen. Und das wäre ja nicht verkehrt, oder? Ich finde Jesus “cool”.

    Das war das Wort zum Feiertag.

    • c

      Solang man sich bei der Jesus-Nachfolge die richtigen Aspekte raussucht und die, in denen Jesus auch nicht so perfekt war, weglässt, bitteschön. :)

Leave a Reply

All inputs are optional. The e-mail address won't be published nor shared.

  • Moderation: Comments from first-time commentators must be approved manually before they appear.
  • Behave yourself! No insults, no illegal content, etc.! Should go without saying, don't you agree...?
  • Website: I don't mind blogs with ads, but purely commercial links are not welcome and will be deleted. Just like pure spam comments.
  • Allowed HTML tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <sub> <sup> <big> <small> <u>